Om vandring

I går var det brænde-dag. Ikke hele dagen, men bare et par timer. 

Én af os håndterede motorsaven, mens en anden konstant lagde nye træstykker i savbukken, så personen med motorsaven kunne fortsætte uden afbrydelser. Imens samlede jeg de savnede stykker op og læssede dem på traileren. Da alt var savet og på traileren, kørte vi den så tæt på skuret som muligt og bar derefter hver eneste træstykke de sidste 20 meter hen til skuret. Det blev til mange ture for os alle 3.

Og hvordan føltes det så? Ja -det var faktisk ret fantastisk

Men hvad var det så der gjorde det så fantastisk at bøvle rundt med brænde? Det skyldtes nok den tilfredsstillelse, der opstod ved at se vores fremskridt i det gentagne arbejde. Bunken af u-savet brænde blev mindre mens bunken med savet brænde, modsat, blev større. Det gav en følelse af kontrol og stolthed.

Samtidig skabte de gentagne fysiske bevægelser en følelse af ro og stabilitet i arbejdssituationen. Den repetitive handling gav en form for beroligende rytme, der hjalp med at fokusere og skabe en følelse af flow.

Derudover blev vores ophold udendørs belønnet med de signalstoffer og hormoner, der blev frigivet i vores hjerner. Den friske luft og naturlige omgivelser bidrog til vores generelle velbefindende og trivsel.

Det er lidt sådan jeg føler, når jeg vandrer. Jeg tømmer hovedet og lader kroppen gå på autopilot. Imens kan jeg nyde landskabet og fuglesangen og blot være til stede i øjeblikket. Det er helt meditativt.

Dertil kommer at vi mennesker er kodet til at vandre. Vi har levet som nomader i meget længere tid end vi har levet som fastboende. Homo sapiens opstod for 200.000-300.000 år siden Og har levet som nomader indtil for ca. 12.000 år siden. Så hvem ved om det der med at bo fast, og ikke flytte sig ikke bare er en modedille som går over igen, på et tidspunkt.

Det skal jeg dog lade stå hen i det uvisse, men et faktum er i hvert fald, at udover de kendte fordele ved motion, så gør vandring også godt for det mentale og emotionelle helbred.

For mig kommer det til udtryk således:

  • Når jeg vandrer, oplever jeg en befrielse fra hverdagen. Den friske luft og de beroligende lyde omkring mig giver mig en følelse af indre ro og afslapning. Efter en vandretur føler jeg mig ofte i bedre humør, fordi kroppen frigiver endorfiner, der giver mig en følelse af velvære og tilfredshed.
  • Under mine vandringer oplever jeg også en forbedret mental klarhed. Naturen omkring mig synes at skærpe mine tanker og hjælper mig med at finde nye løsninger eller bare give mig tid til at reflektere over livets spørgsmål.
  • Vandreturene hjælper mig til en følelse af forbundethed. At være omgivet af natur giver mig en dyb følelse af forbindelse og harmoni, som jeg sjældent finder andre steder.

Det korte af det lange er at vandring giver mig stor tilfredsstillelse. Det giver mig mulighed for at genoplade mine batterier, forbinde med naturen og fordybe mig i mine tanker på en meningsfuld måde. Det kom jeg i tanke om da jeg gik derude og nød bøvlet med brændet.


Kommentarer

Andre læste